Westeind 30
500 km fietsen, 5 pontjes, oftewel "Dam tot Damloop 2010” Donderdag 16 september We vertrekken in de loop van de ochtend vanuit Zuidbroek en gaan op weg naar Zuidlaarderveen waar we ons eerste knooppunt op moeten zoeken. Er staat een stevige wind maar het is droog dus de regenjas kan uitblijven. Als we het knooppunt gevonden hebben gaat het verder richting Gieten. Even tijd voor een kopje koffie op het terras van hotel Braams. We zitten genoeglijk maar in de lucht begint het wel wat te werken en als we opstappen en naar de Bank aan de andere kant van de straat lopen begint het al lichtjes te sputteren. De regenzeiltjes over de fietstassen, regenjassen aan en verder gaan we. Het sputteren gaat al snel over in een hoosbui. We houden het flink lang vol maar toch maar even schuilen als het te gek wordt. Als het weer wat opklaart fietsen we door via het Hunzedal en komen gaande de dag in excotische plaatsen als Eursinge, Balinge, Mantinge en Bruntinge. We fietsen gedeeltelijk via de Lentenroute, Rondje Drenthe, Orvelteroute en Arnica route. Net voor Wijster als alles natuurlijk net weer droog is begint het opnieuw te regenen en zelfs weer zodanig dat de regenjassen weer aan moeten. We komen dus ook behoorlijk nat aan in Spier waar we de nacht doorbrengen in hotel "De Woudzoom" Prima eten, mooie kamer en gezellige bediening zodat onze avond niet kapot kan. Vrijdag 17 september Na het ontbijt stappen we weer op en gaan op pad naar Elburg. De route loopt via de Weerribben, Zwartsluis, Genemuiden en Kampen. Na het ontbijt de fietsen weer beladen met volgens de mensen in het hoten onwijs veel bagage en op pad. We vertrekken met een stralend zonnetje maar vooruit verspellen de naderende wolkenpartijen weinig goeds. Dus toch alles maar vast inpakken en even later is het dan ook raak. We zitten op het Dwingelderveld en krijgen de volle laag. Gelukkig stopt het na een half uurtje met regenen en houden we het verder de hele dag droog. We rijden gedeeltelijk via de Havelterbergroute en Kolderveenroute. We rijden door de Weerribben en passeren ontelbare bruggetjes in Belt-Schutsloot. We nemen daar een kopje koffie en gaan verder richting Zwartsluis. Daar in Zwartewaterland nemen we de veerpont over het Zwarte Water en komen aan in Genemuiden. De prijs van het veer is overigens nog steeds ongewijzigd. Vorig jaar namen we dezelfde pont, alleen in de andere richting. In Genemuiden is het tijd voor een kleine lunch. Nou ja klein....... We zitten in restaurant De Biezen, wederom een goede keuze. Maar de karavaan moet verder dus stappen we weer op. We hebben inmiddels een flinke wind tegen en weinig luwte dus het is werken onderhand. We komen in Ijselmuiden waar we een mooi RK kerkje bewonderen. We gaan door Kampen, mooie plaats maar we hebben even geen tijd over, en gaan richting het Veluwemeer om na 86 km in Elburg aan te komen. We zoeken ons overnachtingsadres op, we slapen bij de familie Koetsier via  "Vrienden op de Fiets". Een prima adres, aardige mensen op een minuut of 10 wandelen vanaf het centrum. We slapen deze nacht weer formidabel. Zaterdag 18 september We krijgen een prima ontbijt en dat mag ook wel want vandaag wacht ons ruim 90 km en waarvan het grootste gedeelte tegen de wind in is. We gaan naar Amsterdam grotendeels via de LF23a (Zuiderzeeroute) en een stukje door het Gooi. Maar voor we daar aan toe zijn fietsen we eerst langs de Randmeren richting Harderwijk, drinken koffie op strand Horst, gaan even iets eten op strand Nulde, passeren Ermelo, Putten,  Nijkerk, Bunschoten en Spakenburg en komen uiteindelijk aan in Eemdijk waar we weer met een pontje verder mogen. Dan kunnen we even in de luwte fietsen. We zitten in het Gooi, bossen en landhuizen om ons heen, relaxt fietsen. Jammer dat al die grote huizen van die hoge hagen om de tuinen hebben. Je kunt nauwelijks iets zien. Ineens iets omhoog een dijkje op en we zitten weer volop in de open vlakte. Wind weer recht tegen dus de laatste 10-15 km moeten we nog even aan de bak. Bijna een uur later rijden we Amsterdam binnen en kunnen we gaan zoeken naar het Stayokay. Dat vinden we vrij vlot en dan kunnen we de fietsen even stallen voor een paar nachten. We zijn ze pas weer op de maandag nodig. We maken gebruik van de mogelijkheid om te eten in het Stayokay en dat bevalt goed. Vooral de ruime keuze in groente is lekker. Waren we wel aan toe. Het wordt niet laat deze avond, morgen hardlopen. Zondag 19 september Na het ontbijt lopen we rustig richting het Centraal Station. We zijn redelijk vroeg, we hoeven pas  om kwart voor drie te starten, omdat we eerst een rondvaart willen maken. Dat hebben we hier nog niet eerder gedaan dus is dit een prima gelegenheid. Een uurtje varen is zo voorbij en was erg leuk. We lopen nog even verder de stad in en komen dan via een ommetje weer bij het station uit. Daar drinken we even koffie, kopen elk een broodje en gaan dan onze kleding regelen. De kleding gaat in de kledingzak en dan gaan we richting het startvak. Om kwart voor drie precies gaan we van start voor onze 16.1 km. We hebben besloten te gaan voor een tijd onder de 1 uur 36 minuten en dat lukt prima. We merken wel dat we er al 260 fietskilometers op hebben zitten want met name de bovenbenen doen erg pijn zo nu en dan. Maar wat een sfeer en een ambiance. Geweldig. Hier wil ik nog wel eens heen. We finishen in 1:35:52 dus zijn we prima tevreden. We komen nog op de foto, zoeken de kleding op en gaan met de bus terug naar Amsterdam. Een prima organisatie. We wandelen terug van het station naar het Stayokay, half uurtje lopen, en als we daar zijn douchen en eten. En direct daarna slapen!!! Maandag 20 september Na het ontbijt de fietsen weer opgehaald uit de fietsenstalling, alles er weer op en op pad naar Enkhuizen. Niet zo ver vandaag, een kleine 74 km. Onze eerste bestemming is Marken vanwaar we met een veerboot verder willen naar Volendam. Marken is vlot bereikt, wel zo nu en dan een bui, en ook de plek waar de veerboot is snel gevonden. Alleen geen boot. Volgens onze informatie zou de eerste boot om elf uur vertrekken alleen volgens de meneer van de kaartjes was dat in verband met het rustige seizoen verplaatst naar kwart voor twaalf. Dus maar iets langer omlopen. Om elf uur gaat er een kroeg open en kunnen we koffie krijgen. Even na ons komt er ineens een invasie van Italianen binnenvallen. Het personeel komt handen tekort om iedereen van gebak en koffie te voorzien. Als wij op de boot gaan vertrekken zij alweer met hun reisbus. Wij varen in 20 minuten over naar Volendam en fietsen dan rustig over "De Dijk" Volendam uit. Waar we een reisbus met inderdaad Italianen tegenkomen. Wij vervolgen onze route via Hoorn, waar we in het Sneker Veerhuis lekker iets eten, en de IJselmeerdijken naar Enkhuizen. Hier en daar is het moeilijk fietsen omdat de dijken eigenlijk niet begaanbaar zijn vanwege het feit dat deze op Delta hoogte gebracht worden. Dus veel opgebroken wegen en omleidingen. Maar met een genoeglijk windje achter bereiken we tegen vier uur Enkhuizen. We regelen alvast kaartjes voor de boot naar Stavoren de volgende dag en zoeken ons slaapadres op. We slapen bij een aardige mevrouw in het centrum van Enkhuizen. Maar voor het slapen gaan nog even de straat op, scoren een Turkse pizza en een glaasje rode wijn en hebben veel plezier om de vele Duitse schooljeugd die in de stad aanwezig is. Niet te laat op bed morgen is het vroeg op. Dinsdag 21 september We eten vroeg omdat we de boot van half negen willen hebben. In de haven is het nog rustig en we gaan dan ook als eersten aan boord van de Bep Glasius. We varen binnen anderhalf uur naar Stavoren waar we weer opstappen voor de verdere tocht naar Lippenhuizen. We gaan via het Heidenskip naar Gaastmeer. Daar gaan we met een pont over de Inthiemasloot. Onze veerman Menno Sappe staat diezelfde avond met een heel stuk in de Leeuwarder Courant. Een gezellige prater. Wij gaan via Sneek en Akkrum naar Aldeboarn. Net buiten Sneek gaan we even een broodje eten en hebben een prachtig gezicht op een 120 scholieren die voor ons langs hollen. Alhoewel hollen bij het grootste gedeelte is er weing sprake van hollen maar meer van een lijdensweg. We voorzien een aantal van hen van een stukje brood en als alles op is gaan we weer op pad. Het grootste gedeelte van de route gaat voor de wind dus schieten we lekker op en bereiken we Akkrum al vlug. Daar eerst maar even koffietijd en aan Gooitzen en Evie vertellen hoe laat we ongeveer gaan komen. Via rustige weggetjes komen we uit in Beetssterzwaag. Vandaar is het een peuleschil naar Lippenhuizen en daar slapen we bij Gooitzen en Evie, broer-zwager-schoonzus, en kletsen de hele avond verder bij. Woensdag 22 september We ontbijten gezellig met zijn vieren en gaan dan op pad voor onze laatste etappe. We ruiken de stal en zetten er een redelijk tempo in. We gaan via Beetssterzwaag, Ureterp, Peize, Paterswolde naar Haren. Daar drinken we even koffie bij "Intermezzo" en gaan dan richting Waterhuizen. Onderweg treffen we nog een oud-collega van Jelle waar we een halfuurtje mee bijpraten. Dan verder door de Onnerpolder op Hoogezand aan. Hoogezand is altijd een lang stukje maar als we dan eenmaal op de Vosholen zitten dan is het nog maar een peulenschil. We zijn er weer. 508 km fietsen, via ondermeer 5 veerboten/pontjes en dat allemaal om 16 km te hardlopen. Maar het was het helemaal.