Westeind 30
Reisverslag Thailand

Fietsen van Bangkok naar Georgetown Maleisië

Het vertrek en de eerste dagen Keurig op tijd kwam Margreet ons ophalen en even over 10 waren we dan ook al op het station in Groningen. Wij betekent Rineke, ik en een bult bagage. Daar in gedeelten het spul verder sjouwen, waar is de tijd van de bagagewagentjes gebleven, en toen met de trein naar Schiphol. Op schiphol de fietsen opgeborgen in het bagagedepot en toen met een busje naar het Best Western hotel daar vlakbij. Allemaal erg relaxed. Nog een beetje gewandeld, Bij de M....... geweest(laat Elly het maar niet te weten komen, en toen vroeg op bed. De volgende morgen een lekker ontbijtje en weer met het hotelbusje naar Schiphol. Alles ging verder van een leien dakje, vliegen ging rustig en erg op tijd, in Kuala Lumpur zagen we terwijl we zaten te wachten dat ook de fietsen mee kwamen, alhoewel wij dat spul wel voorzichtiger overpakten. In Bangkok hadden we snel onze bagage en fietsen terug en zijn toen met een busje naar ons hotel gebracht. Goed hotel met zwembad en AIRCO!!!!! De fietsen met doos en al even opgeborgen en na even douchen zijn we de stad ingelopen. Daar werden we aangesproken door een erg vriendelijke meneer die ons binnen 5 minuten in een Tuk Tuk had zitten die ons voor 30 bath wel even alle boeddha’s zou laten zien en iets van Export???? De eerste boeddha was een groot staand beeld van ruim 40 meter hoog, toen naar een Lucky boeddha, en toen naar de export. Dat bleek gewoon een kledingzaak te zijn die mij wel even snel 2, of misschien meer, pakken aan wou meten. Hebben we maar niet gedaan. Toen naar "Golden Mount" tempel,  gelegen inderdaad op een flinke heuvel,  vanwaar je een mooi gezicht op Bangkok hebt. We zijn daarna naar ons hotel gegaan, daar gegeten, waarbij het bier meer koste dan het eten, en toen we op onze kamer kwamen en het bed raakten sliepen we ook. Dinsdag 27 februari Na het ontbijt weer aan de wandel en nu langs de rivier naar het grote paleis en de tempel van de liggende Boeddha. Na veel drukke straten, werk en eten doen ze hier op de stoep, en veel vriendelijke mensen gesproken te hebben( waarvan de meesten toen ze hoorden dat we al wisten van de Tuk Tuk truc ons een prettige dag toewensten en snel verder gingen) maar er waren ook gewone aardige mensen die ons uithoorden en veel plezier toewensten. Het paleis was erg mooi vooral toen Rineke netjes gekleed was want met korte broek kom je er niet in. Gelukkig kon je daar omslagdoeken huren en daar werd veel gebruik van gemaakt We hebben er 2 uur rondgelopen en zijn toen verder gegaan naar de tempel met daarin de liggende Boeddha. Een beeld van 45 meter lang en bij het hoofd 20 meter hoog. Toen met de expres boot weer terug richting hotel, onderweg hier en daar lekker eten buiten op straat bij de onmogelijkste stalletjes, elk half uur flesjes water kopen want het is hier bloedheet en verschrikkelijk benauwd. Met name Jelle heeft de hele dag geen droge draad meer aan het lijf. Woensdag 28 februari Fietsen in Bangkok en de eerste etappe naar Hua Hin Vandaag de Bangkok Amazing Bicycle Tour gedaan. Op gewone fietsjes door de stad, achterbuurten(?), over een eiland met allemaal plantages en ook woonhuizen. Een leuke ervaring. Het ene moment in de hectiek van de grote stad en even later reden we door steegjes met krotten waarin niemand zou willen wonen. Althans dachten wij. De gids hielp ons uit de droom. In elk van die krotten van golfplaat en alle mogelijke stukjes hout stond minimaal een tv, koelkast en vaak ook een computer. Alleen vonden de Thai die daar woonden elke andere vorm van luxe niet noodzakelijk. Alle geld wat verdiend werd, want vaak werken ze beide, gaat naar de familie in armere gedeelten van Thailand. We kwamen door een overdekte markt, waar de vissen levend in tonnen rondzwommen of er in mootjes gehakt naast lagen. En die Thai maar lachen om die rare Farang (buitenlanders) die zomaar langs kwamen. Toen naar het eiland. Eerst de rivier over met een longtailboot. Een bootje met aan de motor een aandrijfas van ruim 3 meter met dan de schroef. Op het eiland was het ineens helemaal rustig. Auto's kunnen er niet komen alleen scooters en fietsen. We fietsten op betonpaden die ruim een meter hoog lagen met vaak eronder en ernaast water. Ongeveer een meter breed en zo nodig haaks de bocht om. Mooie natuur, kokosnoten volop maar ook bananen volop aan de boom. Mooie dag. Met de skytrain en taxi terug naar het hotel en toen de grootste klus van die dag, alles inpakken zodat het op de fiets kan.

Donderdag 1 maart

Hua Hin 73 km

Vandaag de eerste echte fietsdag. Voor 8 uur stond de chauffeur al klaar om ons naar Pretchabury te brengen. Dit is ongeveer 150 km van Bangkok. Tegen 10 uur waren we ongeveer daar en na de fietsen beladen te hebben en nog wat gegeten te hebben bij een klein stalletje(de kinderen daar lachen denken wij nog steeds om die gekke kerel met zijn slappe hoedje op en sjaaltje in zijn nek. Maar toen ging het dus werkelijk los. Alles ging prima. De routebeschrijving was duidelijk en goed te volgen. Prima wegen het eerste stuk. In de buurt van Cha-Am de eerste blik op zee. Daarna werd het fietsen een stukje lastiger. Eerst een stukje snelweg en toen een weg op die 12 km onverhard was. Wel werd het op een gegeven ogenblik erg warm. Alles wat onbedekt was prikt nu en is 3 tinten donkerder van kleur. Ik ben blij dat jullie me dan ook niet in korte broek zien..... We zitten nu in een Guesthouse en gaan morgen na het ontbijt weer verder. Een korte route van 53 km wacht ons dan. We hopen voor 9 uur op de fiets te zitten zodat we voor 14 uur over zijn. Gaan we daar even zwemmen want daar zijn we nog steeds niet aan toe gekomen.

Vrijdag 2 maart

Hua Hin – Khao Sam Roi National Park 53 km

Om 8.45 uur vertrokken we vanuit Hua Hin om te gaan naar het Sam Roi Nationaal Park. Het eerste stuk was langs de snelweg. Toen afdraaien en richting het park. Voor het binnengaan van het park moest 400 Bath betaald worden. Het park had ik in reisbeschrijvingen als een groot groen park gezien, alleen viel dat erg tegen. Een lang stuk strak asfalt met soms mooie ananas-en kokosnotenplantages maar ook grote kale stukken. Veel oude viskwekerijen met allemaal pruttelende motortjes om de waterschoepjes in beweging te houden. Het hotel waar we wilden overnachten bestond niet meer en uiteindelijk kwamen we uit in Sam Praya Beach. Een infocentrum waar we de enige beschikbare kamer van mochten huren. Het lag aan een mooie baai waar we s’ avonds nog even hebben gelopen.

Zaterdag 3 maart

Khao Sam Roi N.P. – Prachuap Khiri Khan 68 km

Na het ontbijt weer op de fiets door het laatste stukje NP. Kwamen we een bord tegen met opschrift "Pas op Overstekende Apen" en direct daarna zagen we enkele 10-tallen aapjes langs en op de weg. We waren onderweg naar Pratchabury Khiri Khan en Jelle, die het gister aan het eind ook al wat moeilijk kreeg, had ook vandaag weer wat last van zijn maag. Dus we besloten om wat vaker te rusten ,  te eten en drinken. De route was landelijk met naast ons de zee, leuke dorpjes, vriendelijke mensen. We passeerden een leuk haventje met daarachter een eettentje waar we maar even zijn gaan zitten. Zo ging de dag rustig door, een middagpauze genomen van bijna 2 uur, maar vrijwel op de boulevard van Pratchuap zat Jelle erdoor heen. We zijn gestopt, Jelle ging even op het strand zitten, viel om en kwam om een uur of half 8 in het "General Hospital" weer lichtjes bij. Bij opname een lichaamstemp van 42 graden, dus oververhit en uitgedroogd met een lage suikerspiegel. Jelle kwam dus op het ijs. Tegen 12 uur die nacht was de temperatuur weer terug op 38 graden. Maar het gevolg was wel dat Jelle pas vandaag (06-03) weer uit het ziekenhuis mocht. Intussen mocht Rineke de mantelzorg doen. Want dat woord hebben ze hier uitgevonden. De eerste nacht heb ik naast het bed gelegen, op een matje. De volgende dag ben ik een hotel gaan zoeken en een leuke gevonden vlak bij het Hospital. De fietsen konden daar ook mooi staan. Zondag de gehele dag Jelle een beetje gezelschap gehouden ,vroeg naar het hotel gegaan ´s avonds. Maandagmorgen even een rondje door het dorp gemaakt, op de fiets natuurlijk. Mooie "apenrots" beklommen met een tempel er bovenop en natuurlijk veel apen. Daarna de boulevard op en heerlijk bij het water langs gefietst. Toen weer terug  en s' middags bij Jelle geweest.

Dinsdagmorgen 6 maart

Vanmorgen  Jelle weer opgehaald. Morgen gaan we 200 km met de trein verder en nemen daar een extra rustdag.

Woensdag 7 maart

Verder naar Chumphon en toen Ranong

We besluiten de trein van 13:30 naar Chumphon te nemen. (100 Bath per fiets en 34 Bath pp). Een echt  boemeltje wat zo in de collectie van de STAR(Historische stoomtrein Stadskanaal) zou kunnen. Houten banken en deuren en ramen wijd open. Mooie rit, de natuur werd steeds groener. Iets over 5 uur die middag komen we aan. Hotel gezocht in de vorm van een Guesthouse in een zijstraat van de hoofdstraat. Lekker rustig, je zag de auto's wel voortdurend langs rijden maar je hoorde er niets van. Van de beheerder een plattegrondje gekregen waarop de route naar het strand stond. Morgen een luie dag. Toen nog even de stad in voor een hapje en drankje.

Donderdag 8 maart

Vroeg op de fiets naar het strand, een kleine 17 km. Weinig problemen, ook Jelle kon goed meekomen. Groot strand "Thung Wua Lean Beach". Direct bij de kruising waar we aankomen is een restaurantje en daar zijn we dicht bij gebleven. Lekker onder de palmbomen met zicht op zee. Weinig andere bezoekers op het strand. Lekkere dag met op zijn tijd een...... Aan het eind van de dag weer terug en alles inpakken.

Vrijdag 9 maart

Vroeg op. We willen de bus naar Ranong nemen die om 9 uur vertrekt, een directe lijndienst met minibussen. Helaas de fietsen konden niet mee en we werden verwezen naar een lokale busdienst die om 10 uur een bus zouden hebben. Alleen op het busstation, wisten ze het niet of wilden het niet weten. Toen terug naar de minibus, duidelijk gemaakt hoe de fietsen er in zouden passen en dat we de overige plaatsen wel wilden betalen kregen we het voor elkaar en waren half 10 al op weg. Tegen 12 uur kwamen we aan in Ranong. Weer een mooie rit, met  veel groen en mooie vergezichten. Het is hier veel heuvelachtiger en er zijn hier veel Nationale Parken. We stopten recht tegenover een hotel en daar hebben we een kamertje genomen. Weer direct in het centrum. De middag hebben we gewandeld. 's Avonds op de markt nog even wat gegeten en tot grote hilariteit van iedereen daar op de etensmarkt zag Jelle kans een kunststofkrukje te mollen. Met een flinke knal begaf een van de poten het toen hij zat te draaien.

Zaterdag 10 maart

Op de fiets, het moet maar weer eens wezen. Eerst insmeren met factor 50, en dan nog rode plekjes. Rineke trekt om 11 uur een trui aan met lange mouwen om de armen een beetje te ontzien. We gaan naar de Ngao waterval een km of 14 buiten de stad. Helaas door het droge seizoen is het maar een klein stroompje wat naar beneden komt. Maar het is wel een mooie wandeling ernaar toe. Dan terug naar de stad naar Raksa Warin Park waarin hete bronnen "Hot Springs" te zien zijn. Het was even zoeken maar toen vonden we een mooi familiepark met daarin een bron van zo'n 2 meter breed waaruit water omhoog kwam dat 65 graden was. Leuk om even rond te lopen. Toen nog even naar de pier, een 10 km de andere kant uit. Eerst even door de vissershaven maar daar was het een enorme chaos. Toen nog even kijken bij de pier waar de boten naar de eilandjes hier in de buurt vertrekken. Toen terug naar het hotel.  Morgen gaan we weer verder.

Zondag 11 maart

Ranong – Laem Son National Park 57 km

Eerst even wennen weer een echte fietsdag maar het gaat goed. Op advies van een arts in het ziekenhuis iedere morgen een tablet ORS, een middel tegen uitdroging, en dat werkt prima. Drinken en eten onderweg gaat een stuk beter.

Maandag 12 maart

Leam Son – Khuraburi 80 km

Weinig van te melden

Dinsdag 13 maart

Khuraburi – Takua Pa 55 km

Rustige rit met weinig opwinding

Woensdag 14 maart

Takua Pa – Phang Nga 70 km

Donderdag 15 maart

Phang Nga

Vandaag een uitstapje naar het James Bond eilandje. Met een longtail boot naar het eiland en hier en daar een stukje natuurgebied. Rustige dag.

Vrijdag 16 maart

Phang Nga – Ao Luk

We gaan deze dag direct verder naar AO Luk. Een ontspannen ritje van zo'n 45 km. Licht heuvelachtig over meest rustige wegen. Onderweg even gegeten in een restaurantje aan het water en bij een ander stalletje gaat Rineke over tot de aanschaf van een hangmat. Voor de volle mep nog wel want wat ze ook probeert de verkoper is niet bereid om over de prijs te onderhandelen... We komen aan in een echte badplaats. Met een echte boulevard en de zee op 200 meter van de bungalow. We nemen een leuke bungalow met fan en gaan ons direct omkleden. Zwemspullen onder de kleding want nu kan het wezen. Als we op het strand lopen is het echter wel erg rustig. Er zijn wel wat mensen maar weinig in het water.... En ja daar komt het aapje uit de mouw. Het is laag water en dat betekent bijna een kilometer lopen door vies lauw (over de 30 graden ruim) water. En toen was het nog niet hoger dan de knieën en nog steeds warm....... Dus maar terug naar de boulevard en iets kouds opgezocht wat ons veel beter smaakte. Die avond na het eten een boottochtje geboekt voor de volgende dag en toen de hangmat opgehangen.

Zaterdag 17 maart

Even over 9 uur worden we opgehaald bij ons "Resort" en in een razende vaart naar het naburige dorp gebracht. We waren met zo'n 25 mensen ongeveer en gingen in een groot uitgevallen longtailboot op stap naar 4 eilanden daar in de buurt. Elk eiland had zijn charme. Het eerste had een strookjesstrand, gedeeltelijk onder water liggend zodat je naar een volgende rotspartij kon lopen en ondiep water waar je in kon snorkelen. Het volgende had meer een mooie uitgesproken rotsformatie in de vorm van een hoofd en waar we in veel dieper water konden snorkelen. Overal was het trouwens net een aquarium. De vissen zwemmen aan alle kanten om je heen en als je stil bleef liggen dan kon je ze pakken zo dicht bij kwamen ze dan. Toen naar het luncheiland. Toen wij aan kwamen varen lagen er al meer dan 20 boten in allerlei uitvoeringen met de kop op het strand. Dus wij sloten aan in het rijtje. Iedereen kreeg een lunchbakje in de handen gedrukt, met een flesje water en de mededeling over een uur gaan we verder. Dat het een luncheiland was bleek uit de enorme chaos direct achter het strand. Veel lunchbakjes en flesjes werden dus niet weer mee genomen. Als laatste nog even naar een eiland waar een rots bij hoorde met een grote kloof erin. Alleen was dat al wel aan het einde van de middag en hadden maar weinigen meer de puf om daar nog heen te gaan. De meesten vielen voor het aanbod van drankjes en eten op het strand. Daarna weer op volle vaart terug naar het vertrekpunt. Daar was het inmiddels ook al laag water aan het worden dus mochten we onze bagage hoog houden en een paar honderd meter waden naar het strand. Netjes terug gebracht en gelijk aan de koffie gegaan. We hadden het helemaal gehad. Die avond bleek alleen wel dat de zon wel erg snel werkt als je ligt te snorkelen.......

Zondag 18 maart

Vandaag zijn we weer op de fiets gestapt en verder gegaan naar Klongthom. Een kleine 60 km waarvan ongeveer 45 km langs de snelweg. Fietsen op de vluchtstrook van de A7/A28 dat kunnen jullie je er ongeveer bij voorstellen. Zo nu en dan wordt het een 2-baans dus een drukke N-weg. Maar het schiet wel op. Het eerste stuk was ook nog wel mooi met mooie bijna loodrechte Karst bergen waar we tussen fietsten maar de laatste 15 werden wel erg saai. We hebben inmiddels onze intrek genomen in het plaatselijke hotel. Er is hier een leuke markt met jammer genoeg alleen maar etenswaren. Verder weinig te doen dus gaan we zo maar eens boodschappen doen bij de 7-Eleven, de 24 uurs supermarkt die in heel Thailand te vinden is, misschien nog een sateetje en dan maar naar de kamer. Morgen nemen we de bus naar Trang, proberen we in ieder geval.

Maandag 19 maart

We hebben besloten de bus te nemen naar Trang. We beginnen met een ontbijtje tegenover de bushalte. Rijstepap gekookt in water met wat selderij en gekookte kip(snippers). Jelle leek een gekookt eitje erbij wel lekker. Alleen toen hij dat aanwees was het tik en lag er een zeer zacht gekookt eitje in zijn pap. De smaak was verder goed. Na een uurtje wachten kwam er om kwart over 9 een bus. Alleen zat die al vol, ook het bagageruim, en ze wilden de fietsen dus niet meenemen. Neem de volgende bus maar riep de conducteur. Rineke twijfelde aan het nut van wachten maar een kwartiertje later was er al weer een bus. Direct een fiets meenemen naar de conducteur en deze ging, na overleg met de chauffeur, akkoord. De fietsen gingen achterin de bus in het gangpad en werden daar vastgebonden. De fietsen bleken een handeltje voor de heren zelf te zijn. Voor ons waren er kaartjes maar de 400 Bath voor de fietsen ging in de broekzak en werd later verdeeld. Als we in Trang aankomen eten we eerst even bij het busstation en fietsen dan de binnenstad in en vinden vrijwel automatisch het Trang hotel waar we een kamer boeken. De middag brengen we in de binnenstad van Trang door. Kijken op een grote overdekte markt waar van alles te koop was. Kleding, van Sarong tot ondergoed, Groente, Vlees (complete varkens van het spit), Vis en IJzerwaren. Buiten was het inmiddels donkerder geworden en werden we verrast op een flinke regenbui. Beetje gezocht om wat souvenirs en wat foto's op het internet gezet.

Dinsdag 20 maart

Hello!, Hello!, Helloooooooooo met de klemtoon duidelijk op de E en de O lang aangehouden. Het daalt in staccato-vorm neer op de 2 fietsers die zich over het Thaise platteland voortbewegen. Soms weten ze dat het komen gaat dan zien ze van te voren de kinderen al klaar staan. (Prachtige schoolgebouwen overal maar de helft gaat volgens ons niet naar school) Soms galmt het ineens onzichtbaar vanuit een voorkamer, uit een veldje of een hangmat. Jullie begrijpen we trekken volop aandacht. We roepen en zwaaien maar zoveel mogelijk terug. Vanmorgen vanuit Trang vertrokken voor een etappe van 63 km naar Thung Yao. De eerste 18 km gaat weer over weg 4, die het eerste stuk A2 heet en 6 rijbanen heeft. Wel is er nu een stuk fietspad bijgekomen. Hoera? Nee! Het is een klinkerpaadje van soms 1 tot 2 klinkers breed. Eindigend soms in sloten, greppels en kuilen. Loopt zelfs onder een groot verkeersbord door wat op minder dan anderhalve meter boven de grond hangt. We rijden dus maar zoveel mogelijk links op de snelweg. Links?!? Ja dat moet wel omdat iedereen hier aan de verkeerde kant van de weg rijd en dat de gewoonste zaak van de wereld vindt. Het is verder rustig fietsen door een landelijke streek met veel rubberplantages, kleine huisjes en een licht heuvelachtige weg. De Moslim invloed wordt merkbaar groter. Je ziet steeds meer moskeeën en veel meisjes en vrouwen met hoofddoek. Het fietsen gaat als gesmeerd, de problemen van de eerste dagen zijn helemaal over, en we komen al voor 1 uur aan in Thung Yao. Waar we kamer 15 van "Ten Room Bungalow" krijgen. Over Thung Yao valt verder niets meer te vermelden dan dat het een T-splitsing heeft en een markt.

Woensdag 21 maart

We gaan vandaag direct door naar Pak Bara. Pak Bara ligt direct aan de zee en omdat we bijna door Thailand heen zijn lijkt het ons goed daar een rustdag te nemen en van het strand te genieten. We vertrekken mooi op tijd. Alleen is dat ook de tijd dat de honden, en die hebben ze hier veel, het meest waaks zijn. Meestal blijft het bij blaffen vanaf het erf maar soms hebben we er een of twee achter de fiets hangen. Een grote schreeuw en een dreigende voetbeweging is tot nu toe gelukkig genoeg. Eettentjes zijn er onderweg bijna niet meer zodat we aangewezen zijn op de dorpen voor eten en drinken. We peddelen mooi door en zijn mooi op tijd in Pak Bara. Alleen het vinden van het juiste bungalowpark is wat lastig. Volgens de route beschrijving kwam het 300 meter na een hotel. Alleen alles wat we vonden niet het genoemde park waarna we maar een bungalow nemen op een ander park. Wat trouwens erg mooi aan het strand lag. Het is hier volledig Islamitisch. Niet erg hoor maar een flesje Singha is hier dan ook niet te krijgen. We helpen de beheerder, wel van zijn fris en ijskoffie af. Die middag om een uur of 3 nog even een flinke bui die met een half uurtje weer helemaal weg was.

Donderdag 22 maart

Lekker geluierd aan het strand, wachten tot de zee terug was. Bij Eb kun je hier kilometers lopen zover valt het droog. In de middag een tropische stortbui die meer dan 2 uur duurde.

Vrijdag 23 maart

Onze laatste fietsetappe in Thailand. Van Pak Bara gaan we naar Satun. Het landschap verandert niet veel meer. We hebben er dus ook een redelijk tempo in en zijn even over 12 uur al in Satun. We hebben alvast kaartjes gekocht voor de ferry die ons morgen naar Langkawi in Maleisie brengt. Als het straks wat minder warm wordt gaan we de stad nog even in. Zaterdag 24 maart, We hadden besloten de middagboot te nemen naar Langkawi maar toen we om bijna half 10 aankwamen waren er diverse mensen die ons duidelijk maakten dat we de vroege boot ook nog konden nemen. Er was er een heel behulpzaam en hielp heel voortvarend met het ophalen van de kaartjes, Rineke alvast in de rij zetten bij de douane, mij meenemen naar de Moneychanger, dat moest ik toch ook nog? En nog geen lichtje dat bij mij aanging dat er iets niet klopte. Alleen toen ik het uitgerekende bedrag uitgekeerd en even later in de rij bij de douane alles nog eens narekende, erbij bedacht dat het wel vreemd was dat de Maleise Ringit uit een winkel opgehaald werden en dat de wisselaar aan een houten tafeltje zat, ik denk dat we er zo'n 15 euro bij ingeschoten zijn maar we waren in ieder geval vroeg weg. De boot vertrok om 10 uur. De bagage in de passagiersruimte opgestapeld en onze fietsen lagen op het bovendek een aan elke kant van de boot. De overtocht nam, met een speedboot, ongeveer een uur in beslag en even voor 12 uur hadden we alle formaliteiten achter de rug en waren we officieel in Maleisië. Na wat gegeten te hebben op weg naar Pantai Cenang een 20 km fietsen vanaf Kuah de hoofdstad van Langkawi. Mooi maar erg heuvelachtig fietsen. We zitten in het Sandy Beach Resort in een leuke bungalow met AC en uitzicht op zee. Direct een afspraak gemaakt voor morgen, zondag, dan gaan we het Mangrovegebied in. Verder nog even naar de Chinees voor elk een flesje Singha. Dat verkopen de moslims op het resort niet.

Zondag 25 maart

Om 8.45 uur worden we opgehaald met een minibusje wat ons naar een haventje aan de noordkant van het eiland brengt. Onderweg pikken we nog een echtpaar uit Singapore op 2 ouders met 2 kleine kinderen. We gaan eerst een stuk zee op om bij een eilandje daar wat vissen te voeren. Zodra de droge koekjes het water raken veranderd de zee in een kolkende massa van meest geel gestreepte vissen met zo nu en dan grotere grijze exemplaren ertussen. Daarna gaan we het mangrove gebied in. De bomen staan allemaal op grote luchtwortels in een soort van moeras en bied aan veel diersoorten een leefgebied. Als we ergens op de kant aansturen zien we al snel beweging ontstaan in de bomen voor ons en hier hetzelfde tafereel als bij de vissen. De apen laten zich graag wat koekjes voeren en de brutaaltsten durven best in de boot te komen om de koekjes ons uit de handen te grissen. Een stuk verderop zijn de zeearenden aan de beurt. Een zakje met kip afval wordt door de draaiende schroef van de boot verdeeld over een groter gebied en als we dan iets op afstand gaan liggen zien we een groep van zo'n 20 arenden, met enkele grote exemplaren erbij, de prooi uit het water vissen. We varen weer door en varen dan door een tunnel in de rotsformatie, Crocodile Cave werd dat genoemd. Het is werkelijk heel apart varen door zo'n nauwe doorgang van een meter of 40. De watertjes waar we nu in varen zijn aanmerkelijk smaller geworden en zijn soms maar een meter of 3 breed. Weer op wat ruimer water komen we bij een visfarm. Niet dat we daar echte kweekbedrijven zien maar wel het principe van zo'n farm en voorbeelden zien van de vissen zoals zij ze kweken. Alleen dan nu wel de exemplaren zoals ze in echt kunnen worden. Echte joekels die ik niet graag bij het snorkelen zou willen tegenkomen. Maar ook leuke beestjes zoals de Manta's die zich graag lieten aaien en de "Spitting Fish" die een stukje brood wat aan een balkje geplakt werd met enorme precisie los schoten met een welgemikte waterstraal. Na een bezoekje aan een vleermuizengrot met verschillende soorten erin kwamen we uiteindelijk uit bij een visrestaurant waar we ons de lunch goed lieten smaken. Daarna rustig weer naar de haven en met het busje weer terug naar het resort. Een prima geslaagde dag vonden wij.

Maandag 26 maart

We willen proberen om onze vlucht vanaf Penang te veranderen naar Langkawi dus eerst maar even naar een reisburootje hier vlakbij. Die deden alleen niets met vliegtickets omdat het vliegveld hier heel dichtbij is. Dus dan maar naar het vliegveld. Alleen de jongedame was daar net zo kort als die in het reisburo. Omboeken doen we niet aan, Geen uitleg! Dus toen maar terug naar het reisburo voor kaartjes voor de ferry naar Penang van morgen. Het gaat allemaal maar moeizaam. Zo een zul je in opleiding bij je krijgen........ Gek zou ik er van worden. Maar goed na 20 keer vragen en 4 keer bellen om hulp naar collega's hebben we nu wel een bonnetje waaruit blijkt dat we betaald hebben voor de ferry van morgenmiddag. Morgen om 9 uur mogen we de kaartjes ophalen. En verder hebben we de hele dag NIKS gedaan behalve dan op het strand liggen en zo. Morgen weer inpakken en dan de laatste bestemming van onze reis Georgetown. Vandaag met de ferry naar Georgetown gegaan. Eerst weer even 20 km flink klimmen en dalen, op de terminal in het toilet even van kleding veranderd, wat voor Jelle weer hoognodig was, en toen maar wat koffie drinken bij Starbucks. Nooit weer doen. Een normaal kopje had de vorm en grootte van een kleine emmer maar voor Rineke bijna niet groot genoeg. Nog wat eten en toen rustig wachten op de boot. die met slechts 20 minuten vertraging vertrok naar Georgetown. Dankzij de oplettendheid van Rineke de richting van het hotel ook direct gevonden en nu zitten we dus in een oud monumentaal pand in een prachtige kamer. Morgen de fietsen in laten pakken en dan donderdag naar het vliegveld voor de terugreis zodat we vrijdagmorgen weer op Schiphol aankomen. Vandaag eerst op pad om de fietsen in te laten pakken voor de terugreis. De straat was snel gevonden alleen bleek dat het gedeelte waar de fietsenmaker aan woonde niet direct aansloot op het gedeelte waar wij in aankwamen. Dat was zoeken. Alle richtingen proberen en toen we het opgaven en terug gingen richting hotel zagen we dat er een vervolg was zo´n ¨300 meter verderop en ja hoor gevonden. Wachten op het inpakken was er niet bij. De fietsen werden terug bezorgd bij het hotel na sluitingstijd van de winkel. Daarna hadden we de tijd aan ons en zijn we op stap gegaan Georgetown in. Eerst naar fort Cornwally, de vuurtoren en direct daarnaast de Clocktower. Daarna de binnenstad in. Op straat hebben we een informatieboekje gevonden met een kaartje en daarop de bezienswaardigheden van de stad. We praten daarbij nog even met een gepensioneerde ABN-er die in Nederland gewerkt heeft en er nu een centje bij verdient door dagtripjes te verkopen aan toeristen. Hij wil ons met de auto graag even rondtoeren maar we verkiezen toch maar de benenwagen, oftewel we gaan lopen. Het grappige hier is dat je op een heel kleine oppervlakte heel verschillende culturen en bouwstijlen vindt. Het ene moment sta je voor een statig Engels gebouw maar kort daarnaast heb je ook Chinese, Hindoestaanse en Islamitische bouwstijlen en leefwijzen. In het ene restaurant eten ze met stokjes en in het volgende eten ze de rijst met hun vingers. Als eerste vinden we een Chinese tempel die erg mooi gerestaureerd is. Je loopt naar binnen en direct is alle lawaai van de straat verdwenen. Een oase van rust en schoonheid. 30 Meter hiertegenover vinden we in een zijstraat een Hindoestaans Mandarin tempeltje. We kunnen helaas niet naar binnen maar de buitenkant van de tempel is voorzien van erg mooie voorstellingen. Dan het kruispunt oversteken en we vinden een mooie moskee. Aan dezelfde weg nog een Chinese tempel en iets verderop een Engelse Kerk "St Georges  Church". Beide gebouwen het bekijken meer dan waard. Naast de kerk is het Stadsmuseum van Georgetown. De entreeprijs is 3 Ringgit wat overeenkomt met ongeveer 75 eurocent.  Het museum geeft een goed beeld van de historie van Georgetown en de invloeden van de Engelsen en Chinezen op de van oorsprong Maleise bevolking. Maar genoeg cultuur. We kopen voor ieder een blikje Chang, Singha is even te duur, en gaan terug naar het hotel voor droge kleren. De fietsen komen keurig op afgesproken tijd en zijn in hele kleine dozen verpakt. Na het eten nog een flinke onweersbui die de binnenplaats van het hotel flink nat maakt. Maar daar was bij de bouw rekening mee gehouden want de rest dus ook de paden naar de kamers blijft keurig droog.

Donderdag 29 maart

We hadden er over gesproken deze morgen nog een markt te gaan bezoeken maar het wordt dichtbij een ontbijtje en daarna rustig wachten op het vrachtwagentje wat ons naar het vliegveld gaat brengen. Om half 2 nemen we afscheid van de mensen van ons hotel en vertrekken we. Dan blijkt voor ons pas echt hoe groot Georgetown is. We rijden bijna 3 kwartier door grote woonwijken en industriegebieden voor we het vliegveld bereiken. Daar eten we wat, zitten wat en laten dan de bagage en fietsen door de scanners verdwijnen. Daarna is het vliegen naar Kuala Lumpour en overstappen naar het vliegtuig naar Amsterdam. Dat vertrekt een uurtje te laat vanwege slecht weer onderweg maar op vrijdagmorgen half 7 zijn we weer terug op Schiphol. De bagage is vlot en om 20 over 8 zitten we in de rechtstreekse trein naar Groningen. Onderweg pakt Jelle de fietsen vast uit zodat we in Groningen, na het oppompen van de banden, alles weer startklaar hebben. De dozen gaan een container in en wij nemen de trein naar Zuidbroek en zijn om 12 uur thuis.

Please Install The Flash Player

terug terug BJ Websites