Donderdag 1 maart, Hua Hin 73 km.

Vandaag de eerste echte fietsdag. Voor 8 uur stond de chauffeur al klaar om ons naar Pretchabury te brengen. Dit is ongeveer 150 km van Bangkok. Tegen 10 uur waren we ongeveer daar en na de fietsen beladen te hebben en nog wat gegeten te hebben bij een klein stalletje(de kinderen daar lachen denken wij nog steeds om die gekke kerel met zijn slappe hoedje op en sjaaltje in zijn nek.Maar toen ging het dus werkelijk los. Alles ging prima. De routebeschrijving was duidelijk en goed te volgen. Prima wegen het eerste stuk. In de buurt van Cha-Am de eerste blik op zee. Daarna werd het fietsen een stukje lastiger. Eerst een stukje snelweg en toen een weg op die 12 km onverhard was. Wel werd het op een gegeven ogenblik erg warm. Alles wat onbedekt was prikt nu en is 3 tinten donkerder van kleur. Ik ben blij dat jullie me dan ook niet in korte broek zien.....We zitten nu in een Guesthouse en gaan morgen na het ontbijt weer verder. Een korte route van 53 km wacht ons dan. We hopen voor 9 uur op de fiets te zitten zodat we voor 14 uur over zijn. Gaan we daar even zwemmen want daar zijn we nog steeds niet aan toe gekomen.

Vrijdag 2 maart, Hua Hin – Khao Sam Roi National Park 53 km.

Om 8.45 uur vertrokken we vanuit Hua Hin om te gaan naar het Sam Roi Nationaal Park.Het eerste stuk was langs de snelweg. Toen afdraaien en richting het park. Voor het binnengaan van het park moest 400 Bath betaald worden. Het park had ik in reisbeschrijvingen als een groot groen park gezien, alleen viel dat erg tegen.Een lang stuk strak asfalt met soms mooie ananas-en kokosnotenplantages maar ook grote kale stukken. Veel oude viskwekerijen met allemaal pruttelende motortjes om de waterschoepjes in beweging te houden. Het hotel waar we wilden overnachten bestond niet meer en uiteindelijk kwamen we uit in Sam Praya Beach. Een infocentrum waar we de enige beschikbare kamer van mochten huren. Het lag aan een mooie baai waar we s’ avonds nog even hebben gelopen.

Zaterdag 3 maart, Khao Sam Roi N.P. – Prachuap Khiri Khan 68 km.

Na het ontbijt weer op de fiets door het laatste stukje NP. Kwamen we een bord tegen met opschrift "Pas op Overstekende Apen" en direct daarna zagen we enkele 10-tallen aapjes langs en op de weg. We waren onderweg naar Pratchabury Khiri Khan en Jelle, die het gister aan het eind ook al wat moeilijk kreeg, had ook vandaag weer wat last van zijn maag. Dus we besloten om wat vaker te rusten ,  te eten en drinken. De route was landelijk met naast ons de zee, leuke dorpjes, vriendelijke mensen. We passeerden een leuk haventje met daarachter een eettentje waar we maar even zijn gaan zitten.Zo ging de dag rustig door, een middagpauze genomen van bijna 2 uur, maar vrijwel op de boulevard van Pratchuap zat Jelle erdoor heen. We zijn gestopt, Jelle ging even op het strand zitten, viel om en kwam om een uur of half 8 in het "General Hospital" weer lichtjes bij. Bij opname een lichaamstemp van 42 graden, dus oververhit en uitgedroogd met een lage suikerspiegel. Jelle kwam dus op het ijs. Tegen 12 uur die nacht was de temperatuur weer terug op 38 graden. Maar het gevolg was wel dat Jelle pas vandaag (06-03) weer uit het ziekenhuis mocht.Intussen mocht Rineke de mantelzorg doen. Want dat woord hebben ze hier uitgevonden. De eerste nacht heb ik naast het bed gelegen, op een matje. De volgende dag ben ik een hotel gaan zoeken en een leuke gevonden vlak bij het Hospital. De fietsen konden daar ook mooi staan. Zondag de gehele dag Jelle een beetje gezelschap gehouden ,vroeg naar het hotel gegaan ´s avonds. Maandagmorgen even een rondje door het dorp gemaakt, op de fiets natuurlijk.Mooie "apenrots" beklommen met een tempel er bovenop en natuurlijk veel apen. Daarna de boulevard op en heerlijk bij het water langs gefietst. Toen weer terug  en s' middags bij Jelle geweest.