Van de zandbak MONGOLIË naar de wereldstad Beijing.

 

De volgende morgen werden we om 7 uur opgehaald voor het vertrek naar Beijing. We werden herenigd met Anieska, waarmee we naar het Baikalmeer zijn geweest. De spullen een plaatsje gegeven in onze coupe en toen kon de tocht door de woestijn beginnen. Eerst is het nog een beetje groen maar langzaam wordt het zanderiger en kaler. De temperatuur in de trein loopt langzaam op naar de 30 graden. Het zonnetje schijnt vrolijk en het waait een halve storm zodat er niets open kan vanwege het zand wat dan binnenkomt. Twee stationnetjes onderweg waar de trein even stopt en dat alles duurt 10 uur. Onderweg soms een verdwaalde Gertent in het landschap en zo nu en dan wat plukjes dieren,  de koeien, schapen, geiten, paarden en kamelen. De wachtrij voor het restaurant in de trein bedroeg ondertussen meer dan 2 uur dus onthaasten in optima forma.

Tegen 9 uur bij de grens en daar begon weer het spektakel met de formuliertjes. We gingen Mongolië uit maar moesten toch een aankomstformulier invullen wat met de meest grote ernst ingenomen, bestudeerd werd en daarna zorgvuldig werd opgeborgen.De paspoorten werden ook zorgvuldig bekeken kortom een groot stuk theater. Aan de andere kant deden de chinezen precies hetzelfde. Aankomstformulier, douaneverklaring en gezondheidscertificaat en elk werd door een ander persoon opgehaald. Daarna een paar uur werken aan de trein en veel rangeren.

Door de andere spoorbreedte moeten er aan de Chinese grens andere wielen en assen geplaatst worden en dat is een behoorlijke klus. Alle rijtuigen worden in een grote loods gereden. Dan los gemaakt van elkaar en omhoog getild door grote vijzels. Daarna worden met een lierinstallatie de andere wielstellen onder de trein gereden en die drukken dan de oude naar voren en die worden dan opgeborgen voor de terugreis. Maar uiteindelijk reden we op 2 uur 's nachts verder.

china en de eerste blikken op de muur

De volgende morgen reden we in een compleet ander landschap. Het was veel groener en er was veel kleinschalige landbouw. Veel mensen op het veld die allemaal handmatig bezig waren hun gewassen te schoffelen of eigenlijk hakken want ze gebruiken een hak in plaats van een schoffel. In Datong en omgeving veel steenkool zien liggen wat ook in treinen geladen werd. Een geweldige smeerboel eromheen. En een smog .....Daar zien we ook de eerste stukjes van de Chinese muur. Die zien we een uurtje voor Beijing veel beter. We rijden er als het ware naast. Formidabel. We kunnen haast niet wachten op morgen (zaterdag) want dan gaan we er al naar toe. Rond 3 uur komen we in de voorsteden van Beijing te rijden. Mensen wat is hier wat gaande. Zoveel wordt er gebouwd ongelofelijk. Het ene appartementengebouw na het andere. Het lijkt haast of er compleet nieuwe steden gebouwd worden. Minimaal 20 verdiepingen hoog en allemaal dicht op elkaar. Precies op tijd rijden we Beijing binnen en we hebben er dan 7900 km met de trein opzitten. Iets wat we zo over zouden doen.Vanmiddag even aan het verkennen geweest en een winkeltje gezocht voor wat kleine boodschappen. De winkel hebben we gevonden en we hebben inmiddels ook al een paar maal met de Chopsticks gegeten en dat valt best mee. (Als je maar honger hebt) We hebben een prima hotel dus alles gaat prima. Oh ja als er nog iemand DVD's zoekt? Hier lopen ze de hele tijd met die dingen te leuren. Nog geen euro per titel en de nieuwste films. Alleen allemaal wel illegale kopietjes natuurlijk. Internetten kan vanuit het hotel dus stuur ik nog wel een laatste berichtje over onze belevenissen alhier.